Βασική προεκλογική δέσμευση του ΠΑΣΟΚ το 2009, αλλά και κεντρική προγραμματική δήλωση του πρωθυπουργού, η οποία μέχρι σήμερα έχει προεξάρχουσα θέση στις ομιλίες του, είναι ο δραστικός περιορισμός του σπάταλου και διεφθαρμένου κράτους. Άλλωστε, η συνήθης επωδός όλων των κυβερνήσεων των τελευταίων τριάντα ετών είναι η ομολογία ότι «η Δημόσια Διοίκηση είναι ο μεγάλος ασθενής». Ότι «το σπάταλο και διεφθαρμένο κράτος είναι η χαίνουσα πληγή της εθνικής οικονομίας». Και ακολουθούσαν αυτοδεσμεύσεις για εγκράτεια και σφίξιμο του «κρατικού ζωναριού» που δεν υλοποιούνται ποτέ.
Σε εφαρμογή της αντίστοιχης δέσμευσης αυτής της κυβέρνησης, μάλιστα, ο αντιπρόεδρός της έχει αναθέσει εδώ και μήνες την εκπόνηση ειδικής μελέτης, ύψους 30 εκατ. ευρώ, για την καταγραφή 23.000 φορέων του Δημοσίου, ώστε να καταργηθούν και να συγχωνευτούν εκείνοι των οποίων η λειτουργία είτε δεν είναι απαραίτητη είτε δεν είναι ορθολογική, διότι οι σκοποί τους μπορούν να εξυπηρετηθούν με μικρότερο κόστος. Στο πλαίσιο αυτό ψηφίστηκε και ο νόμος του υπουργείου Εσωτερικών «Κατάργηση και συγχώνευση υπηρεσιών, οργανισμών και φορέων του δημόσιου τομέα», η ουσιαστική συμβολή του οποίου, πάντως, στην περιστολή δαπανών αμφισβητήθηκε αρκετά, και μάλιστα όχι άδικα.
Η προσπάθεια εντάθηκε περαιτέρω μετά την ψήφιση του Μνημονίου, το Μάιο του 2010, και, κυρίως, ύστερα από τις διαδοχικές επικαιροποιήσεις του, με τις οποίες η κυβέρνηση ανέλαβε την υποχρέωση να προχωρήσει άμεσα στον «Καλλικράτη» της Δημόσιας Διοίκησης, τηρώντας αυστηρά χρονοδιαγράμματα, μειώνοντας δραστικά τις κρατικές δαπάνες, με την υποστήριξη του ΟΟΣΑ. Ήδη τον Ιούνιο πρέπει να έχει δημοσιοποιηθεί η Λευκή Βίβλος για την αναμόρφωση του κράτους, ώστε, μετά τη διαβούλευση, να επακολουθήσει η σύνταξη του σχετικού νομοσχεδίου.
Ρουσφέτια και σπατάλες πίσω από την πλάτη της τρόικας
Στην πραγματικότητα όμως, κι όσο οι διαρθρωτικές παρεμβάσεις και οι μεταρρυθμίσεις καθυστερούν δραματικά δημιουργώντας προβληματισμό στην τρόικα και θέτοντας σε κίνδυνο την εκταμίευση των επόμενων δόσεων, το υδροκέφαλο κράτος συνεχίζει να αυξάνεται και να απλώνει κι άλλο τα πλοκάμια του. Κι όλα αυτά, παρά τη ρητή απαγόρευση του Μνημονίου και την έντονη φημολογία για επικείμενες απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων, ώστε να μειω θεί το λειτουργικό κόστος.
Όπως αποκαλύπτουμε για πρώτη φορά στα «Επίκαιρα», η κυβέρνηση έχει ψηφίσει έως σήμερα 148 νόμους, επί των ημερών της έχουν εκδοθεί 209 Προεδρικά Διατάγματα και εκατοντάδες υπουργικές αποφάσεις, ενώ βρίσκονται σε εκκρεμότητα προς ψήφιση 3 ακόμη νομοσχέδια.
Από την ενδελεχή έρευνα που έγινε από ομάδα δημοσιογράφων των «Επικαίρων» προκύπτει τεκμηριωμένα ότι με κάθε νομοσχέδιο που ψηφίζεται πολλαπλασιάζεται το δημόσιο χρέος και τα ελλείμματα, συνεχίζοντας ουσιαστικά την πρακτική δεκαετιών στο ρουσφέτι, τη σπατάλη, τη γραφειοκρατία και τις αλληλοεπικαλύψεις αρμοδιοτήτων: Εδώ και δεκαοχτώ μήνες τα υπουργεία συνεχίζουν ανενόχλητα τη σύσταση νέων φορέων, με νέες οργανικές θέσεις, όργανα διοίκησης, διοικητικά συμβούλια, στρατιές ειδικών συμβούλων και συνεργατών, εκτοξεύοντας τα λειτουργικά έξοδα του κράτους σε δυσθεώρητα μεγέθη.
Να γιατί δεν μειώνονται οι δαπάνες παρά τις περικοπές σε μισθούς και συντάξεις: Αντί να καταργούμε φορείς, ιδρύουμε νέους για να βολέψουμε προσωπικό και να δημιουργήσουμε θέσεις με επιδόματα.
Μια ματιά στους αριθμούς είναι πραγματικά αποκαλυπτική για το μέγεθος της ασυδοσίας και του εκτροχιασμού των δημοσίων δαπανών. Η κυβέρνηση, τη στιγμή που δηλώνει ότι παλεύει για τη διάσωση της οικονομίας της χώρας και την αποφυγή της χρεοκοπίας ζητώντας αιματηρές θυσίες απ’ όλους, υπονομεύει ταυτόχρονα τις ίδιες τις προσπάθειές της για δημοσιονομικό «συμμάζεμα». Έτσι, από το Νοέμβριο του 2009 έως σήμερα έχει συστήσει:....

• 41 Γενικές και Ειδικές Γραμματείες, Νομικά Πρόσωπα και Αυτοτελείς Υπηρεσίες.
• 386 Γενικές Διευθύνσεις, Διευθύνσεις και Τμήματα (325 μόνο είναι οι Διευθύνσεις Ιθαγένειας του «Καλλικράτη» στους δήμους).
• 11 Αυτοτελή Γραφεία.
• 2 Ανεξάρτητες Αρχές.
• 3 Ινστιτούτα.
• 701 Συμβούλια, τα περισσότερα στο πλαίσιο του «Καλλικράτη».
• 165 Συμπαραστάτες του Δημότη.
• 13 Περιφερειακούς Συμπαραστάτες του Πολίτη.
• 7 Εκτελεστικούς Γραμματείς Περιφερειών.
• Πάνω από 1.326 αμειβόμενες επιτροπές.
• 325 Κέντρα Διά Βίου Μάθησης.
Μέσα σε 18 μήνες πρόλαβαν
να συστήσουν 8.005 νέες θέσεις
8.005 νέες θέσεις, κυρίως μόνιμες αλλά και επί θητεία με δυνατότητα μονιμοποίησης, π.χ. πυροσβέστες, αποκτήσαμε στους χαλεπούς καιρούς του Μνημονίου. Από αυτές, περίπου 5.000 είναι στα Σώματα Ασφαλείας, όπου, ως γνωστόν, δεν γίνονται γραπτοί διαγωνισμοί υπό τον έλεγχο του ΑΣΕΠ. Επίσης, σε πάνω από 250 υπολογίζονται οι θέσεις του ειδικού επιστημονικού προσωπικού το οποίο, ως γνωστόν, προσλαμβάνεται εκτός ΑΣΕΠ.
Για να μην αναφερθούμε στις στρατιές των μελών διοικητικών συμβουλίων, των εμπειρογνωμόνων κ.λπ., καθώς και στις 34 θέσεις μετακλητών συμβούλων στις νέες γενικές και ειδικές γραμματείες και τις αυτοτελείς υπηρεσίες.
Και μπορεί να αναφέρεται σε αρκετά νομοθετήματα ότι οι νέες θέσεις μπορεί να καλύπτονται όχι μόνο με προσλήψεις αλλά και με μετατάξεις ή αποσπάσεις, ωστόσο όλοι γνωρίζουμε ποια θα είναι η επιλογή του ελληνικού πελατειακού κράτους. Ακόμη και μια μετάταξη, πάντως, ή απόσπαση σε προνομιακή θέση με ειδικό επίδομα ή επιμίσθιο, όπως αυτή των κάθε είδους επιθεωρητών ή των νέων θέσεων που έχουν συσταθεί σε πολλές Ανεξάρτητες Αρχές, αποδεικνύεται εξαιρετικό ρουσφέτι στους δύσκολους καιρούς που διανύουμε.
κυρίως μόνιμες αλλά και επί θητεία με δυνατότητα μονιμοποίησης, π.χ. πυροσβέστεςαποκτήσαμε στους χαλεπούς καιρούς του Μνημονίου. Από αυτές, περίπου 5.000 είναι στα Σώματα Ασφαλείας, όπου, ως γνωστόν, δεν γίνονται γραπτοί διαγωνισμοί υπό τον έλεγχο του ΑΣΕΠ. Επίσης, σε πάνω από 250 υπολογίζονται οι θέσεις του ειδικού επιστημονικού προσωπικού το οποίο, ως γνωστόν, προσλαμβάνεται εκτός ΑΣΕΠ.
Κάθε χρόνο πάνω από 115 εκατ.
σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού
Τι κόστος συνεπάγονται όλα αυτά για τον κρατικό προϋπολογισμό; Πάνω από 115 εκατ. ευρώ ετησίως. Και σημειώστε ότι το κόστος αυτό υπολείπεται σημαντικά του πραγματικού, γιατί οι υπολογισμοί έγιναν με βάση τις εκθέσεις του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, οι οποίες, πολύ συχνά, δεν προσδιορίζουν το ύψος του κόστους, είτε αφήνοντάς το στην εκτελεστική πράξη που θα ακολουθήσει είτε ακόμη και αποσιωπώντας το!
11,3 εκατ. ευρώ κοστίζουν ετησίως μόνο οι νέες υπηρεσίες ασύλου και οι 250 νέες θέσεις που συστήθηκαν εκεί, τη στιγμή που η ΕΕ μας επιχορήγησε με 9,8 εκατ. ευρώ μόνο για φέτος, χωρίς διασφάλιση χρηματοδότησης για τα επόμενα έτη.
Νέα πατέντα με τη μεθόδευση
τεράστιων δαπανών
Παρατηρείται, μάλιστα, το φαινόμενο να μην συνιστούν τα ίδια τα νομοσχέδια τις οργανικές θέσεις, τους νέους φορείς και οργανισμούς και, γενικότερα, τις νέες δομές, τα συμβούλια και τις επιτροπές, προκειμένου να μην εντοπίζονται οι δαπάνες και να μην αναδεικνύονται κατά τη συζήτηση των νομοσχεδίων στη Βουλή. Αντίθετα, παρέχονται εξουσιοδοτήσεις, πολλές φορές αμφίβολης συνταγματικότητας λόγω της γενικότητας και της αοριστίας τους, οπότε και η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που συνοδεύει το νομοσχέδιο δεν προσδιορίζει καμία δαπάνη και κανένας δεν ψάχνει τις εκτελεστικές πράξεις για να δει πώς τελικά αξιοποιήθηκε η εξουσιοδότηση από τη Διοίκηση και τι βάρος επήλθε για τον κρατικό προϋπολογισμό.
Με τον τρόπο αυτό, μεταξύ άλλων, συστήθηκαν:
• 100 νέες οργανικές θέσεις ειδικών καθηκόντων στην ΕΛ.ΑΣ., με κόστος 2,6 εκατ. ευρώ ετησίως (ΠΔ 1/2010).
• 500 νέες θέσεις ειδικών φρουρών επί θητεία, κόστους 10 εκατ. ευρώ ετησίως (ΠΔ 64/2010).
• Ολόκληρη Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Ενέργειας και προβλέφθηκε η στελέχωσή της, με κόστος 2,54 εκατ. ευρώ ετησίως (ΠΔ 72/2010).
• Γενική Γραμματεία Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, με κόστος πάνω από 250.000 ευρώ ετησίως, στην οποία προΐσταται γενικός γραμματέας με ειδικούς συμβούλους, συνεργάτες και γραμματεία.
Όλοι οι υπάλληλοι ΠΕ και ΤΕ
με επίδομα τμηματάρχη!
Χαρακτηριστική περίπτωση σκανδαλώδους ρύθμισης που εισήχθη με Προεδρικό Διάταγμα και όχι με τον εξουσιοδοτικό νόμο είναι και εκείνη των υπαλλήλων ΠΕ και ΤΕ που υπηρετούν στην Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Ενέργειας. Ειδικότερα, σύμφωνα με το ΠΔ 72/2010, όλοι οι μηχανικοί κατηγορίας ΠΕ και ΤΕ που απασχολούνται στη νέα αυτή υπηρεσία και ανέρχονται στους 79 θα παίρνουν επίδομα τμηματάρχη, παρά το γεγονός ότι δεν είναι τμηματάρχες. Δηλαδή, τον Αύγουστο του 2010 κι ενώ οι συνταξιούχοι και οι άνεργοι ένιωθαν ήδη τις συνέπειες του Μνημονίου στην τσέπη τους, το υπουργείο Περιβάλλοντος έχρισε 79 τμηματάρχες σε μία και μόνη υπηρεσία, μόνο και μόνο για να τους δίνει ρουσφετολογικά το επίδομα ευθύνης!
Και σαν να μην έφτανε αυτό, ίδρυσε στην ίδια υπηρεσία και μια Γενική Διεύθυνση με 15 νέες θέσεις, καθώς και δύο νέες Διευθύνσεις με 65 θέσεις.
Και διευθυντής ασύλου
εκτός μισθολογίου με δικό του γραφείο Δημοσίων Σχέσεων!
Για τον παραλογισμό του πράγματος αξίζει να αναφέρουμε ότι, με βάση το άρθρο 2 του νέου νόμου για το άσυλο, στη νεοσύστατη Υπηρεσία Ασύλου προΐσταται διευθυντής ο οποίος επικουρείται, εκτός από την πολυμελή γραμματεία, και από αυτοτελές γραφείο Δημοσίων Σχέσεων και Ενημέρωσης! Για να μην αναφέρουμε ότι διορίζεται από τον υπουργό και όχι με επιλογή μέσω ΑΣΕΠ, ενώ οι αποδοχές του προσδιορίζονται με υπουργική απόφαση και δεν ακολουθούν τις γενικές διατάξεις για το μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων. Ο ορισμός της αξιοκρατίας...
Αλλά και περαιτέρω δημιουργούνται ανεξέλεγκτα «παράθυρα» σύστασης νέων θέσεων με εξουσιοδοτήσεις, με αποτέλεσμα ο τελικός αριθμός να είναι πολλαπλάσιος του αρχικού. Για παράδειγμα, στο νόμο για την αναδιάρθρωση του ΟΣΕ προβλέπεται η σύσταση 50 νέων θέσεων, με κόστος 1,2 εκατ. ευρώ, ενώ ορίζεται η δυνατότητα απεριόριστης αύξησης των θέσεων αυτών με Προεδρικό Διάταγμα.
Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους
δεν προσδιορίζει το κόστος των νέων υπηρεσιών, συμβουλίων και επιτροπών
Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, παρατηρείται το πρωτόγνωρο φαινόμενο, ιδίως σε νομοσχέδια, να μην προσδιορίζει το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους το ύψος της δαπάνης, όπως είναι υποχρεωμένο βάσει του άρθρου 75 του Συντάγματος. Είτε, δηλαδή, αποσιωπώνται δαπάνες είτε αναφέρεται στην έκθεση ότι δεν μπορεί να αποτιμηθεί το κόστος ούτε κατ’ εκτίμηση.
Για παράδειγμα, πρόσφατα αποκτήσαμε Εθνικό Κέντρο Προειδοποίησης για Τσουνάμι, χωρίς να μπορεί να πει κανείς στους πολίτες πόσο θα στοιχίσει αυτή η πρωτοβουλία. Το ίδιο και με την Εθνική Επιτροπή Γεωπληροφορίας, με την Υπηρεσία Εξυπηρέτησης Επενδυτών για Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας στο ΥΠΕΚΑ, με τις τριμελείς επιτροπές εξέτασης αντιρρήσεων για τους δασικούς χάρτες, με τη σύσταση Επιτροπής Πιστοποίησης Διαμεσολαβητών σε Αστικές και Εμπορικές Υποθέσεις, με τη σύσταση Επιτροπής Κωδικοποίησης της Νομοθε σίας περί Διοικητικών Δικαστηρίων, Επιτροπής Προδιαγραφών ως αυτοτελούς δημόσιας υπηρε σίας στο υπουργείο Υγείας, Εθνικού Οργανισμού Υπηρεσιών Υγείας με κεντρική υπηρεσία, διοικητικό συμβούλιο και περιφερειακές δομές κ.ο.κ.
Απίστευτες υπερβάσεις
στην εκτίμηση των δαπανών
Και, φυσικά, με την προχειρότητα με την οποία προωθούνται όλες οι νομοθετικές ρυθμίσεις ο εκτροχιασμός των προϋπολογισμών είναι ανεπανάληπτος. Χαρακτηριστική περίπτωση ο «Καλλικράτης», όπου το υπουργείο αποφάσισε να συστήσει με το νόμο αυτό 7 αυτοτελείς υπηρεσίες ΟΤΑ για τον έλεγχο της νομιμότητας των πράξεων των δήμων και των περιφερειών. Σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, αυτές οι νέες υπηρεσίες θα κόστιζαν μόλις 740.000 ευρώ, ενώ θα εκδιδόταν σε εκτέλεση της ρύθμισης Προεδρικό Διάταγμα για τις σχετικές λεπτομέρειες.
Το ζήτημα είναι ότι, όταν μερικούς μήνες μετά εκδόθηκε το ΠΔ 134/2010 «Οργάνωση της αυτοτελούς υπηρεσίας εποπτείας ΟΤΑ», μαζί με τις λεπτομέρειες, προέβλεπε δαπάνη 12,94 εκατ. ευρώ, για τον απλούστατο λόγο ότι προβλέφθηκαν και 680 θέσεις για τις 7 αυτοτελείς υπηρεσίες, έπεσαν δηλαδή έξω στους αρχικούς υπολογισμούς, εκουσίως ή μη, πάνω από 12 εκατ. ευρώ!
Μικρότερο εκτροχιασμό είχαμε στην περίπτωση της περίφημης Ειδικής Υπηρεσίας Επιθεωρητών Ενέργειας όπου, ενώ ο εξουσιοδοτικός νόμος, σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, προέβλεπε κόστος 2,1 εκατ. ευρώ, το ΠΔ της οργάνωσης της υπηρεσίας αυτής εκτιμά ότι η δαπάνη θα ξεπεράσει τελικά τα 2,5 εκατ. ευρώ ετησίως.
Κανένας έλεγχος
και κεντρικός συντονισμός
Κι όλα αυτά συμβαίνουν παρά την ύπαρξη τόσων συντονιστών στην κυβέρνηση: αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, υπουργός Εσωτερικών με αρμοδιότητες αναπληρωτή του πρωθυπουργού και συντονιστή της κυβέρνησης, γενικός γραμματέας της κυβέρνησης με αρμοδιότητα το συντονισμό των νομοσχεδίων και την καλή νομοθέτηση, αλλά και υπερυπουργός Οικονομικών «εξοπλισμένος» από το Μνημόνιο με υπερεξουσίες ως προς τις δαπάνες κάθε φορέα και κάθε υπουργείου.
Κι όμως, η τραγική δημοσιονομική κατάσταση της χώρας σε συνδυασμό με τις επιταγές και τα χρονοδιαγράμματα του Μνημονίου δημιούργησαν, τουλάχιστον ως προς το ζήτημα αυτό, τις κατάλληλες συνθήκες για να σταματήσει επιτέλους η οικονομική αιμορραγία από τον υδροκεφαλισμό του κράτους. Για να αποβληθούν οριστικά νοοτροπίες «Μαυρογιαλούρου», βασισμένες στη διοικητική ασυδοσία και τη σπατάλη δεκαε τιών, οι οποίες, άλλωστε, μας έφεραν σε αυτή την κατάσταση. Η κυβέρνηση μας έκανε αρχικά να πιστέψουμε ότι είχε την υπευθυνότητα και την πολιτική βούληση να τα καταφέρει, υπό την πίεση της τρόικας και των συνεχών ελέγχων. Όμως κι αυτή τη φορά διαψεύστηκε η εμπιστοσύνη των πολιτών. Και μαζί μ’ αυτή χάθηκε μια ιστορική ευκαιρία να κάνουμε ένα βήμα μπροστά, σε πείσμα των παλαιοκομματικών λογικών και της ευνοιοκρατίας... 

Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Επίκαιρα: 28/04/2011
 
ONLINE-PRESS © 2013. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top