(της Τασίας Μανωλοπουλου - Δημοτικής Συμβούλου Πάτρας)
Εντυπωσιακά είναι τα στοιχεία που δίνει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού για τον θρησκευτικό τουρισμό.
Ο θρησκευτικός τουρισμός κινείται σε πολύ υψηλά επίπεδα και παρουσιάζει σταθερότητα και ανθεκτικότητα σε σχέση με τις άλλες μορφές τουρισμού.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού. Σε παγκόσμιο επίπεδο ο θρησκευτικός τουρισμός έχει 15 δις τζίρο και 300 εκατομμύρια άνθρωποι ετησίως ταξιδεύουν σε θρησκευτικούς προορισμούς.
Το μεγάλο ενδιαφέρον που παρουσιάζει αποδεικνύεται από το γεγονός ότι το 35% των τουριστικών γραφείων προσφέρουν τέτοια «πακέτα» μετακινήσεων. Καθώς και ότι το ξενοδοχειακό επιμελητήριο διοργάνωσε συνάντηση εργασίας για τον θρησκευτικό τουρισμό.
Αξίζει να αναφερθούν κάποια στοιχεία που κατατέθηκαν από τον κ Γρηγόριο Τάσιο (μέλος του ΔΣ του Επιμελητηρίου και πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής) :
«Διαπιστώσεις για το θρησκευτικό τουρισμό:
•    Πρόκειται για την αρχαιότερη μορφή περιηγήσεων.
•    Τα βασικά χαρακτηριστικά των προσκυνητών που μετακινούνται από μέρος σε μέρος παραμένουν ίδια: ομαδικές μετακινήσεις, συνδυασμός με άλλες μορφές τουρισμού.
•    Περίπου 300 εκ άνθρωποι ταξιδεύουν κάθε χρόνο σε θρησκευτικούς τόπους.
•    Το 35% των ταξιδιωτικών γραφείων προσφέρει πλέον και τουριστικά προϊόντα θρησκευτικού ενδιαφέροντος.
•    Η εξειδικευμένη αυτή μορφή τουρισμού παρουσιάζει ανθεκτικότητα σε περιόδους κρίσης, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού σε αντίθεση με τον τουρισμό αναψυχής που θεωρείται πολυτέλεια.
Δυνητικοί επισκέπτες στην Ελλάδα:
•    Κύπριοι, Ρώσοι, Βούλγαροι, Σέρβοι, Ρουμάνοι (Ορθόδοξοι)
•    Απόδημοι Έλληνες από τις δυτικές και βόρειες ευρωπαϊκές χώρες.
•    Απόδημοι Έλληνες από Αφρική, Αμερική και Αυστραλία
•    Πανεπιστημιακές ομάδες θρησκευτικών αρχαιολογικών, βυζαντινών σπουδών από τα πανεπιστήμια του κόσμου.
•    Ερασιτεχνικοί σύλλογοι αγιογραφίας, ζωγραφικής, ξυλογλυπτικής
•    Ορθόδοξοι Χριστιανοί από Συρία, Λίβανο και Ιράκ.
•    Ορθόδοξοι Χριστιανοί από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου (περίπου 300.000)
Προτάσεις
Ο θρησκευτικός τουρισμός μπορεί να οργανωθεί στην χώρα μας ως ανεξάρτητη κατηγορία, κυρίως προσκυνηματικού χαρακτήρα, αλλά κα να ενταχθεί  κατά τα πρότυπα των άλλων χωρών, σε άλλα προγράμματα ειδικών ενδιαφερόντων, κυρίως πολιτιστικού τουρισμού».
Διαβάζοντας όλα αυτά τα στοιχεία στον διαδίκτυο δεν μπορεί παρά να «θορυβηθούμε» εμείς οι Πατρινοί (και ευρύτερα η Αχαΐα) όταν βλέπουμε ότι δεν έχει γίνει ποτέ καμία σοβαρή και συστηματική  προσπάθεια για την ανάπτυξη του θρησκευτικού τουρισμού στην περιοχή μας, παρά μόνο αποσπασματικές μεμονωμένες κινήσεις.
Βεβαίως ο Ιερός Ναός του Αγίου Ανδρέα έχει χιλιάδες επισκέπτες ετησίως αλλά ούτε πρόκειται για οργανωμένη προσπάθεια , ούτε αποτελεί το μοναδικό προσκύνημα με θρησκευτικό και ιστορικό ενδιαφέρον στην πόλη μας.
Θα αποτολμήσω μία αναφορά σε Ναούς, Μοναστήρια και Προσκυνήματα της περιοχής των Πατρών τα οποία θα μπορούσαν να αποτελέσουν θρησκευτικούς προορισμούς για παγκόσμιους επισκέπτες ......αναδεικνύοντας αυτούς καθ’ αυτούς τους χώρους αλλά και συμβάλλοντας στην ευρύτερη ανάπτυξη στην πόλη μας.
Άγιος Ανδρέας: τόσο ο παλαιός Ναός (λόγω ιστορικότητας) όσο και ο νέος λόγω μεγέθους και λαμπρότητας αποτελούν τον πιο επισκέψιμο θρησκευτικό χώρο της πόλης μας.
Παντοκράτορας: ο πρώτος καθεδρικός Ναός της Πάτρας βυζαντινού ρυθμού, δεσπόζει στην  περιοχή του Κάστρου (οι τοίχοι του από πριόλιθο διασώζονται  από τις βυζαντινούς χρόνους).
Άγιος Δημήτριος: Υπήρξε ο Καθεδρικός ναός κατά το τέλος της τουρκοκρατίας και δίπλα βρισκόταν η κατοικία του Παλαιών Πατρών Γερμανού.
Ωστόσο ο Άγιος Διονύσιος, η Παντάνασσα και άλλοι ναοί  δεν είναι μικρότερου θρησκευτικού ή αρχιτεκτονικού ενδιαφέροντος.
Λίγο πιο έξω στο Πλατάνι βρίσκεται ο ιερός Ναός Αγίου Νικολάου, ο καλύτερα διασωσμένος βυζαντινός ναός από πριόλιθο (10ου αιώνα) σε ρυθμό βασιλικής, σχήματος σταυρικού και εξωτερικά και εξωτερικά πολυγωνικού.
Συνεχίζοντας την «περιήγηση» στα στενά όρια των Πατρέων οδηγούμαστε στα μοναστήρια με πρώτο το Γηροκομειό, ένα από τα αρχαιότερα μοναστήρια της Πελοποννήσου (ιδρύθηκε περίπου τον 5ο αιώνα)
Πηγαίνοντας πιο δυτικά στους πρόποδες του Παναχαικού βρίσκεται η Ιερά Μονή Ομπλού που ιδρύθηκε τον 14ο αιώνα και αποτελεί «ζωντανό» κομμάτι της τοπικής ιστορίας τόσο επί της επανάστασης ’21 όσο και επί Γερμανικής Κατοχής.
Βγαίνοντας ανατολικά δεν θα μπορούσα να μην αναφερθώ στην Ιερά Μονή Μπάλλα ή αλλιώς «Παλιομονάστηρο» που ιδρύθηκε τον 6ο αιώνα.
Και να κλείσω την περιήγηση με την Ιερά Μονή Ελεούσης που βρίσκεται στην Πιτίτσα και το ασκητήριο της Ανάληψης
Με την μικρή αυτή περιήγηση δεν διεκδικώ τον τίτλο του «ξεναγού» και σίγουρα δεν είμαι ειδική. Ζητώ λοιπόν εκ .των προτέρων συγνώμη για όποια παράλειψη μου. Θέλω μόνον να «θυμίσω» σε όσους «ξεχνούν» ή δεν θέλουν να γνωρίζουν τον αστείρευτο θρησκευτικό θησαυρό που διαθέτει η Πάτρα (χωρίς να αναφερθώ και στην ευρύτερη περιοχή της Αχαΐας)
Μήπως λοιπόν πρέπει και εμείς που ασχολούμαστε με τα κοινά αυτής της πόλης, σε συνεργασία με την Εκκλησία να βάλουμε υψηλά στην αξιολόγηση μας, στην ατζέντα μας, την ανάπτυξη του θρησκευτικού τουρισμού;
Μήπως τέτοιου είδους δράσεις πρέπει να είναι στις προτεραιότητες μας και στους άμεσους σχεδιασμούς μας;
Μήπως στοχευμένα με σχέδιο και στρατηγική και κυρίως με απόλυτο σεβασμό στο θρησκευτικό αίσθημα θα πρέπει αυτή η πόλη να βγει από την εσωστρέφεια και να οργανώσει -εκτός των πλείστων όσων ατάκτως ειρημένων που την πληγώνουν- και αυτά που μόνο εξύψωση μπορούν να της προσφέρουν     
Θέτω τις σκέψεις και τους προβληματισμούς μου, διατυπώνω τις προτάσεις μου. Και εύχομαι κάτι να «ακούσει» από όλα αυτά η νέα δημοτική αρχή
 
ONLINE-PRESS © 2013. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top