της ΚΟΡΙΝΑΣ ΣΑΜΑΡΚΟΥ 

Ο Άγιος Βασίλης της ψηφιακής εποχής Μοιράζει έως και 500 "δώρα" το δευτερόλεπτο


Εάν ο Αγιος Βασίλης μοίραζε πραγματικά τα δώρα του σε όλα τα παιδιά του κόσμου την παραμονή των Χριστουγέννων, θα έπρεπε να παραδίδει 6.100 πακέτα το δευτερόλεπτο για να προλάβει. Οσο για τον «Αγιο Βασίλη της ψηφιακής εποχής», τον Τζεφ Μπέζος, η δική του αποστολή είναι κάπως πιο εύκολη. Για την Amazon η Cyber Monday άνοιξε και επισήμως την περίοδο των εορτών, κατά τη διάρκεια των οποίων «το μαγαζί που πουλά τα πάντα» στέλνει έως και 500 παραγγελίες ανά δευτερόλεπτο στους ανά τον πλανήτη πελάτες του. Στις 150 αχανείς αποθήκες της Amazon, όπου μόλις προσελήφθη ένας «στρατός» 120.000 εποχιακών υπαλλήλων, στήνεται αυτές τις ημέρες ένα σύγχρονο εργαστήρι του Αϊ-Βασίλη. Ομως, αντί για χριστουγεννιάτικα κάλαντα, σε αυτές τις αποθήκες ακούγεται μόνο το αδιάκοπο και εκκωφαντικό βουητό από τα υπερσύγχρονα ρομπότ και τους ιμάντες χιλιομέτρων πάνω στους οποίους μεταφέρονται τα πακέτα.

Κάθε φθινόπωρο όλα τα μεγάλα ονόματα του αμερικανικού λιανεμπορίου, καθώς και οι εταιρείες παραδόσεων, ετοιμάζονται για την εορταστική περίοδο, κάνοντας χιλιάδες προσλήψεις. Η μεταφορική UPS προσέλαβε φέτος 95.000 εποχικούς υπαλλήλους, τα πολυκαταστήματα Macy’s άλλους 83.000 και τα discount καταστήματα Target 70.000. Ομως, οι 120.000 εποχιακοί υπάλληλοι που έπιασαν φέτος δουλειά στην Amazon έσπασαν το ρεκόρ του μεγαλύτερου προγράμματος προσλήψεων που έχει υλοποιηθεί ποτέ στην επιχειρηματική Αμερική.

Η Amazon χρειάζεται πραγματικά έναν «στρατό» για να ανταποκριθεί στην τεράστια ζήτηση, καθώς όλο και μεγαλύτερο μέρος του διεθνούς λιανεμπορίου «μετακομίζει» από τα φυσικά καταστήματα στο ίντερνετ. Το ηλεκτρονικό εμπόριο παγκοσμίως αναμένεται να φτάσει στο 1 τρισ. δολάρια έως το 2020 και ήδη, από το 2015, η Amazon είδε τις ετήσιες πωλήσεις της να ξεπερνούν το φράγμα των 100 δισ. δολαρίων. Για την εταιρεία του Μπέζος, η Cyber Monday (δηλαδή η ημέρα με τις μεγάλες εκπτώσεις που έχουν καθιερώσει τα online καταστήματα ως απάντηση στην Black Friday) ανοίγει την εορταστική περίοδο, στη διάρκεια των οποίων τα αμερικανικά sites θα πραγματοποιήσουν φέτος πωλήσεις περίπου 95 δισ. δολαρίων.

Οι υπεύθυνοι της Amazon υπολογίζουν ότι αυτήν τη Cyber Monday οι αποθήκες τους έστελναν περίπου 500 παραγγελίες το δευτερόλεπτο. Οι κονσόλες παιχνιδιών PlayStation 4 της Sony και Xbox της Microsoft, οι τηλεοράσεις Samsung 4K, τα iPads της Apple και τα τάμπλετ Fire της Amazon ήταν ανάμεσα στα πιο δημοφιλή ηλεκτρονικά προϊόντα της ημέρας, ενώ τα παιχνίδια που συγκέντρωσαν τις περισσότερες παραγγελίες ήταν τα Lego, τα Shopkins και οι κούκλες Barbie.

Η αγαστή συνεργασία ανθρώπου-μηχανής στις αποθήκες

Πώς καταφέρνει η Amazon να εξυπηρετεί εκατομμύρια καταναλωτές μέσα σε μία ημέρα; Διαθέτοντας 22 χρόνια εμπειρίας στο ηλεκτρονικό εμπόριο, η εταιρεία έχει καταφέρει να στήσει μέσα στις αποθήκες της μια σκηνή από το μέλλον. Το αποτέλεσμα είναι να θεωρείται πρωτοπόρος στη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης και της ρομποτικής, δημιουργώντας ένα πρότυπο αποδοτικότητας που θα ζήλευαν όλες οι μεγάλες επιχειρήσεις του κόσμου.

Στις νέες αποθήκες της Amazon οι υπάλληλοι δεν περπατούν πια από ράφι σε ράφι για να συγκεντρώσουν τα προϊόντα που έχουν παραγγείλει οι πελάτες. Αντίθετα, στέκονται στο πόστο τους και τα ρομπότ αναλαμβάνουν να φέρουν το ράφι σε αυτούς. Ο εργαζόμενος βλέπει στην οθόνη του πού ακριβώς πάνω στο ράφι βρίσκεται το προϊόν που ψάχνει και δεν έχει παρά να απλώσει το χέρι του και να το πιάσει. Στη συνέχεια, το ρομπότ απομακρύνει το ράφι, ανοίγοντας τον δρόμο για το επόμενο ρομπότ, που περιμένει στη σειρά με ένα νέο ράφι.

Τα προϊόντα που έχουν συγκεντρωθεί με αυτό τον τρόπο τοποθετούνται μέσα σε κίτρινους κουβάδες, οι οποίοι ταξιδεύουν μέσα στην αποθήκη, διανύοντας περισσότερα από 10 χιλιόμετρα πάνω σε ιμάντες μεταφοράς. Από εκεί φτάνουν στον σταθμό συσκευασίας, όπου ένας άλλος υπάλληλος χρειάζεται μόλις 15 δευτερόλεπτα για να συναρμολογήσει το σωστό κουτί, να τυλίξει το προϊόν σε προστατευτικό υλικό συσκευασίας, να κολλήσει την ταινία και να τοποθετήσει ένα barcode. Αυτό σημαίνει ότι για κάθε πακέτο που φεύγει από τις αποθήκες της Amazon έχει απαιτηθεί το πολύ ένα λεπτό ανθρώπινης εργασίας, με τις μηχανές να κάνουν όλη την υπόλοιπη δουλειά. Και, κόντρα σε ό,τι θα περίμενε κανείς, η είσοδος των ρομπότ και της τεχνητής νοημοσύνης στις αποθήκες της Amazon δεν οδήγησε σε μείωση των θέσεων εργασίας, αλλά, αντίθετα, στην αύξησή τους. Μηχανές και άνθρωποι βρίσκονται σε τέλειο συντονισμό, όπως συμβαίνει σε μια συμφωνική ορχήστρα.


Εξοντωτικοί ρυθμοί

Η Amazon φροντίζει να αμείβει τους υπαλλήλους της καλύτερα από τον κατώτατο μισθό και να προσφέρει μόνιμες θέσεις εργασίας περίπου στο 15% του εποχιακού προσωπικού της, σε μια προσπάθεια να τινάξει από πάνω της τη ρετσινιά του κακού εργοδότη. Ομως, το περσινό δημοσίευμα των «New York Times», που έβγαζε στη φόρα τις σκληρές συνθήκες εργασίας και τις ασφυκτικές πιέσεις που δέχονται οι υπάλληλοι της εταιρείας, δεν έχει ξεχαστεί ακόμα. Αλλωστε, μόλις τη Δευτέρα ένας εργαζόμενος πήδηξε από τον 9ο όροφο των κεντρικών γραφείων της στο Σιάτλ, αφότου η διοίκηση τον ενέταξε στο «πρόγραμμα βελτίωσης», που θεωρείται προπομπός απόλυσης. Επειτα και από το τελευταίο αυτό περιστατικό, οι προηγούμενες διαβεβαιώσεις του Μπέζος πως όσα περιέγραφαν οι «New York Times» δεν ήταν παρά «μεμονωμένα περιστατικά» διαψεύδονται και πάλι.


Πηγή
 
ONLINE-PRESS © 2013. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top