Τουλάχιστον αυτό είναι το αποτέλεσμα πολυετούς έρευνας του Μάικλ Σιγκλ, καθηγητή στη Σχολή Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου της Βοστόνης, η οποία δημοσιεύθηκε στην αμερικανική επιθεώρηση Προληπτικής Ιατρικής και αποκαλύπτει ότι το «λόμπι των αναψυκτικών» δαπάνησε εκατομμύρια για να εμποδίσει νομοθεσίες ή να υποστηρίξει ευνοϊκές έρευνες μέσα σε μόλις λίγα χρόνια.

Συγκεκριμένα, η Coca-Cola ξόδεψε έξι εκατομμύρια δολάρια από το 2011 έως το 2014 και η Pepsico περισσότερα από τρία εκατομμύρια, ενώ η εμπορική ένωση αναψυκτικών των ΗΠΑ ξόδεψε 38 εκατομμύρια μόνο για να σταματήσει την πρόθεση του κράτους να φορολογήσει τα ροφήματα που περιέχουν ζάχαρη.

Ο Σίγκελ ξεχωρίζει ένα παράδειγμα από τα 109 που χρηματοδότησαν οι δύο μεγάλες βιομηχανίες μέσα σε μία πενταετία: Το Global Energy Balance Network, ινστιτούτο που ιδρύθηκε στις ΗΠΑ το 2014, τάραξε τα νερά δημοσιοποιώντας έρευνα που υποστήριζε ότι δεν υπάρχει λόγος να μετρά κανείς θερμίδες, αρκεί να γυμνάζεται και θα παραμένει λεπτός και υγιής.

«Η περίπτωση αυτή είχε προκαλέσει μεγάλη αίσθηση» θυμάται ο Σίγκελ, που ψάχνοντας διαπίστωσε ότι χρηματοδότης της έρευνας ήταν η Coca-Cola, και τονίζει ότι ξαφνιάστηκε από το πόσο διαδεδομένες είναι αυτές οι χορηγίες. Υπολογίζει, δε, ότι τα ποσά είναι πολύ μεγαλύτερα, απλώς η Pepsico δεν δημοσιοποιεί όλες τις δωρεές που κάνει, όπως η Coca-Cola.

Ενημέρωση

Παρότι ο καθηγητής θεωρεί δικαίωμα των επιχειρήσεων να υπερασπίζονται τα προϊόντα τους, εκτιμά ότι αφενός το κοινό πρέπει να έχει καλύτερη και αμερόληπτη ενημέρωση και αφετέρου οι οργανισμοί που σχετίζονται με την υγεία οφείλουν να επιλέγουν καλύτερα τους χορηγούς τους. Η επίδραση της χορηγίας είναι, άλλωστε, εμφανής.

Το λόμπι των αναψυκτικών στήνει έρευνες για την υγεία 

Ενα από τα χαρακτηριστικά παραδείγματα που αναφέρει στη μελέτη του ο καθηγητής είναι η οργάνωση Save The Children, η οποία απαιτούσε δυναμικά να επιβληθεί φόρος στα αναψυκτικά, έτσι ώστε να μειωθεί η κατανάλωσή τους. Το 2010 η σχετική καμπάνια σταμάτησε απότομα.

«Η οργάνωση είχε λάβει έναν χρόνο πριν περισσότερα από 5 εκατομμύρια δολάρια ως χορηγίες από την Coca-Cola και την Pepsico» αναφέρει στη μελέτη ο Σίγκελ. Ιδιαίτερη εντύπωση έκανε στον καθηγητή και τους συνεργάτες του το γεγονός ότι δωρεές ελάμβαναν και πολύ γνωστές και έγκυρες οργανώσεις, όπως η Ακαδημία Διατροφής και Διαιτολογίας, η οποία εκδίδει συστάσεις για το τι πρέπει να τρώνε και να πίνουν οι Αμερικανοί. Στο μεταξύ, πάντως, η Ακαδημία έχει διακόψει τη συνεργασία με την Coca-Cola και την Pepsico.

Εκεί, άλλωστε, στρέφουν κυρίως το ενδιαφέρον τους οι μεγάλες βιομηχανίες αναψυκτικών, στις οργανώσεις που έχουν ισχυρή φωνή και επηρεάζουν τη χάραξη πολιτικής σε θέματα διατροφής. Κι όμως, πολυάριθμες έρευνες έχουν δείξει ότι η επίδραση της ζάχαρης στα ροφήματα είναι εξαιρετικά βλαβερή για τον άνθρωπο.

Ερευνα σε 120.000 νέους ανθρώπους έδειξε ότι εκείνοι που αυξάνουν την κατανάλωση ζαχαρούχων αναψυκτικών κατά 0,3 λίτρα την ημέρα προσθέτουν στη σιλουέτα τους μισό κιλό ανά τέσσερα χρόνια, χωρίς να αλλάξουν τίποτα στη διατροφή τους. Τα επίσημα στοιχεία, δε, για τις ΗΠΑ δείχνουν ότι το ένα πέμπτο του επιπλέον βάρους των Αμερικανών από το 1977 έως το 2007 οφείλεται στα αναψυκτικά και ότι η παχυσαρκία προκαλεί εξίσου πολλά προβλήματα υγείας με την κατανάλωση τσιγάρων.

Πάντως οι κολοσσοί των αναψυκτικών δέχονται αρκετές πιέσεις, καθώς ακόμη και ο ΠΟΥ έχει λάβει επισήμως θέση και έχει δηλώσει απερίφραστα ότι τα προϊόντα αυτά βλάπτουν την υγεία. Οι συμβουλές των γιατρών έχουν πιάσει τόπο: από το 2002 έως το 2012 η κατανάλωση ζαχαρούχων ροφημάτων με ανθρακικό μειώθηκε κατά 23% και μειώνεται κάθε χρόνο περισσότερο.

ΜΑΡΙΑ ΑΔΑΜΙΔΟΥ

1 σχόλια :

Blogger είπε... 9 Νοεμβρίου 2016 - 12:59 π.μ.

Do you love Coca-Cola or Pepsi?
SUBMIT YOUR ANSWER and you could win a prepaid VISA gift card!

 
ONLINE-PRESS © 2013. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top