Mία από τις ταινίες που μας ενδιέφεραν ιδεολογικά στις “Νύχτες Πρεμιέρας” ήταν το ντοκυμανταίρ “Ο Τσακ Νόρρις εναντίον του Κομμουνισμού” της Ιλίνκα Καλουγκαρεάνου. Πρόκειται για μια ταινία που αποκαλύπτει το πως οι παράνομες προβολές των ταινιών δράσης του Νόρρις και του Σταλόνε και γενικότερα του Χόλλυγουντ έσπειραν τον σπόρο της Ελευθερίας και της εξέγερσης του 1989. 


Το ντοκυμανταίρ ξεκινά στην Ρουμανία στα μέσα της δεκαετία του 80, όταν η κομμουνιστική ηγεσία είχε το μονοπώλιο στην ενημέρωση, η μυστική αστυνομία παρακολουθούσε τα πάντα και οι ταινίες, ακόμα και από άλλες χώρες, λογοκρινόταν πριν παρουσιαστούν στον ρουμάνικο λαό. Όμως οι κομμισάριοι δεν είχαν προβλέψει ένα όπλο αντίστασης του Ρουμάνικου λαού: τις βιντεοκασσέτες VHS. Με μια τηλεόραση και ένα βίντεο, τα οποία δεν ήταν και φθηνά, στήνονταν ολονύχτιες προβολές με εισιτήριο των δυτικών ταινιών και ειδικότερα αυτές των λιβελλοποιημένων από την Αριστερά Τσακ Νόρρις και Συλβέστερ Σταλόνε. Ήταν εκείνες οι παράνομες ταινίες και όχι αυτές του σοσιαλιστικού ρεαλισμού, που ενέπνευσαν στην πιτσιρικαρία της εποχής τον ηρωισμό και την Ελευθερία. Η σκηνοθέτις δείχνει μέσω αναδημιουργημένων σκηνών το καινούργιο κίνημα “αντεργκράουντ” της Ρουμανίας εν τη γενέσει του. 


Ανακαλύπτοντας έναν κόσμο που τους έκρυβαν 
Μια από τις καλύτερες σκηνές του έργου είναι στην αρχή όταν δύο υπέροχες γιαγιάδες αποκαλύπτουν ότι η πρώτη ταινία που είδαν και άλλαξε ο κόσμος τους ήταν το ερωτικό “Τελευταίο Ταγκό στο Παρίσι”. “Τότε καταλάβαμε πόσο πίσω ήμασταν ως κοινωνία από την Δύση” λέει η μία. Πολύ καλές οι σκηνές για το πως μέσα από τις ταινίες οι θεατές έβλεπαν τις τελευταίες τάσεις μόδας και τα αυτοκίνητα και άλλα αγαθά που δεν υπήρχαν στην Ρουμανία, δημιουργώντας την εικόνα ενός καλύτερου κόσμου. 
Όμως για να υπάρξει αυτή η πολιτική επανάσταση έπρεπε να υπάρχουν δύο άτομα. Ο πρώτος είναι ο Τεόντορ Ζαμφίρ ένα άτομο με υψηλές διασυνδέσεις που ασχολείται με την μαύρη αγορά βιντεοκασσετών που εισάγονται, αντιγράφονται και διανέμονται σε όλες τις μεγάλες πόλεις. Πρόκειται για μια σκοτεινή αλλά και ιδιοφυή προσωπικότητα επιχειρηματία, που ριψοκινδυνεύει τα πάντα και πιστεύεις ότι έχει βγεί μέσα από τα κατασκοπευτικά βιβλία του Τζων Λε Καρρέ και του Γκράχαμ Γκρήν. 
Όμως στην ουσία η ταινία είναι μια ανοικτή επιστολή αγάπης στην Ιρίνα Νίστορ, μια θρυλική μεταφράστρια που δούλευε στην κρατική τηλεόραση και που μετέφραζε παράνομα τις ταινίες στα αγγλικά. Μεταφράζοντας τόσο τους αρσενικούς ρόλους, όσο και τους θηλυκούς, στην πραγματικότητα υποδυόταν ρόλους, δίνοντας την δική της άποψη για τους πρωταγωνιστές. 
Έτσι έγινε μια ηρωίδα για τους Ρουμάνους, που πολλοί την φαντασίωναν ως όμορφη ξανθιά. Αστείες ήταν οι σκηνές όπου αλλάζει τα βρισίδια που ακούγονται στις ταινίες επί το ηπιότερο. Γενικά μια ταινία νοσταλγίας που το ντοκυμανταίρ κινείται σαν μια ταινία δράσης της εποχής και που παρόλο που θα θέλαμε να δέσει καλύτερα τις προβολές με την επανάσταση του 1989, δείχνει με φοβερό τρόπο πως ο κινηματογράφος μπορεί να αλλάξει τον τρόπο που ένας λαός βλέπει τον κόσμο. 
Γιώργος Πισσαλίδης...


ΠΗΓΗ www.elkosmos.gr/o-tsak-norris-enantia-ston-kommounismo/ © www.elkosmos.gr
 
ONLINE-PRESS © 2013. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top