Μπορεί λεφτά να μην υπάρχουν για νέα έργα, ωστόσο, η κυβέρνηση φαίνεται αποφασισμένη να προχωρήσει στην επανίδρυση των Μικτών Μονάδων Μηχανημάτων Ανασυγκροτήσεως (Μ.Ο.Μ.Α.), κίνηση που έσπευσε να εξαγγείλει, εξάλλου, λίγες ημέρες (7 Φεβρουαρίου) μετά την υπουργοποίησή του ο Πάνος Καμμένος.

Ο πρόεδρος των Ανεξαρτήτων Ελλήνων και υπουργός Εθνικής Άμυνας, περιγράφοντας, στο πλαίσιο κοινοβουλευτικού ελέγχου, το σχέδιο επαναλειτουργίας των Μ.Ο.Μ.Α., που ιδρύθηκαν το 1957 με σκοπό την ανοικοδόμηση της διαλυμένων υποδομών της χώρας από το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο και τον Εμφύλιο, εξηγεί ότι θα επιδιωχθεί η εξεύρεση των απαιτούμενων μηχανημάτων-ειδικών οχημάτων από την... Αμερική.

Πώς θα αναβιώσουν οι ΜΟΜΑ
 
Όπως εξηγεί ο ΥΠΕΘ, το σχεδιαζόμενο νομοσχέδιο θα προβλέπει, αρχικά, τη σύσταση δύο ΜΟΜΑ σε Λουτράκι και Θεσσαλονίκη όπου βρίσκονται τα Ειδικά Τάγματα Μηχανικού (ΕΤΜΧ) 747 και 723. Συγκεκριμένα, η πρώτη φάση προβλέπει την αναδιοργάνωση του 747 ΕΤΜΧ με ετοιμότητα ανάληψης αποστολής το συντομότερο δυνατόν που θα λειτουργεί πιλοτικά. Η δεύτερη και τρίτη φάση προβλέπει την αναδιοργάνωση της μονάδας μηχανικού στη Θεσσαλονίκη και μίας μονάδας της Πολεμικής Αεροπορίας ανά εξάμηνο.

Στόχος του αρμόδιου υπουργείου είναι η διεύρυνση του αντικειμένου των μονάδων του Μηχανικού, πέραν δηλαδή αυτού που προβλέπει το ΝΔ 721/70 και ο Ν.3013/02 και αφορά εργασίες περιορισμένης κλίμακας (κατασκευή αντιπυρικών ζωνών, διευθέτηση χειμάρρων κτλ).

Στο πλαίσιο αυτό, εξετάζεται το νομικό πλαίσιο των ΜΟΜΑ, ενώ  βάσει του άρθρου 100 του Ν.3852/2010, θα είναι δυνατόν να αναλαμβάνουν την εκτέλεση έργων και επ΄ωφελεία άλλων φορέων του Δημοσίου και των ΟΤΑ, εφόσον συναφθούν σχετικές προγραμματικές συμβάσεις.
 
Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με το ΥΠΕΘ, ο βασικός σκοπός ανασύστασης των ΜΟΜΑ, είναι η εκτέλεση έργων που θα αφορούν σε επαρχιακή και δασική οδοποιία, ισόπεδους οδικούς κομβους, πλατείες-γήπεδα, αγκυροβόλια-μαρίνες, αγκυροβόλια-διαδρόμους μικρών αεροδρομίων, αντιπυρικές ζώνες και αντιπλημμυρικά έργα. Επίσης, θα δρουν σε θεομηνίες, σεισμους και στην κατάσβεση δασικών πυρκαγιών.
 
Εξοπλισμός από...ΗΠΑ και συμμαχικές χώρες
 
Σε ό,τι αφορά τον τεχνικό εξοπλισμό και τα βαρέα μηχανήματα και οχήματα που απαιτούνται, ο κ. Καμμένος σημειώνει: "ήδη έχω δώσει εντολές και κατευθύνσεις ώστε άπαντες οι εμπλεκόμενοι να καταβάλλουν κάθε προσπάθεια, για εξεύρεση των απαιτούμενων μηχανημάτων-ειδικών οχημάτων, μέσω:

 
-των ΗΠΑ και άλλων συμμαχιών χωρών, δωρεάν ή με συμβολικό τίμημα. Στο πλαίσιο αυτό έχει ενημερωθεί το γραφείο στρατιωτικής συνεργασίας Ελλάδας-ΗΠΑ, για απόκτηση μηχανημάτων - ειδικών οχημάτων, με την απάντηση -που αναμένεται- να αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον, ύστερα και από τη χθεσινή διάσταση απόψεων για την αποφυλάκιση του Σάββα Ξηρού.
-των περιφερειών, με παραχώρηση από τυχόν υπάρχονται και μη αναγκαιούντα σε αυτές
-της εντάξεως της προμήθειάς τους, σε πρόγραμμα του ΕΣΠΑ, αρμοδιότητας άλλου υπουργείου ή περιφέρειας και ιδιαίτερα των γενικών γραμματείων Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και Μακεδονίας-Θράκης του υπουργείου Εσωτερικών
-του οργανισμού διαχείρισης δημοσίου υλικού

Σχετικά με το προσωπικό που θα στελεχώσει τη νέα μονάδα, μελετώνται τα ενδεχόμενα, σύμφωνα με τον κ. Καμμένο, στελέχωσης από προσωπικό ανάλογων ειδικοτήτων που υπηρετεί ήδη στις Ένοπλες Δυνάμεις ή και μετάταξης εξειδικευμένου προσωπικού από άλλους φορείς του Δημοσίου.
 
Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι σε τοποθέτησή του το 2013 για το ζήτημα ο τότε υφυπουργός Εθνικής Άμυνας Παναγιώτης Καράμπελας είχε σημειώσει ότι:
 
-σύμφωνα με τις διατάξεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας δεν είναι νομικά εφικτή η συμμμετοχή των ΜΟΜΑ σε διαγωνισμούς για τη διεκδίκηση έργων
 
-η εξασφάλιση ένταξης στο ΕΣΠΑ βασικού μέρους του αναγκαίου εξοπλισμού, θα περιορίσει το ύψος της απαιτούμενης πίστωσης στο ποσό των 10 εκατ. ευρώ περίπου.
 
Καταργήθηκαν το 1990
 
Οι ΜΟΜΑ, που ιδρύθηκαν το 1957 και καταργήθηκαν το 1990,  βρίσκονταν σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο Κρήτης, Πάτρα, Λαμία, Λάρισα και Ιωάννινα. Ορισμένα από τα έργα των μονάδων με σύνθημα "αμ΄έπος, αμ΄έργον" περιελάμβαναν την μεταλλική γέφυρα της Πλάκας στον Άραχθο, κτήρια νοσοκομείων και ακαδημαϊκών ιδρυμάτων. 

Η επανασύσταση όμως, των ΜΟΜΑ αποτελεί σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, εγχείρημα καταδικασμένο να παραμείνει στο συρτάρι, μιας και ο ρόλος που θα μπορούσαν να παίξουν οι συγκεκριμένες υπηρεσίες είναι, εκ των πραγμάτων, ιδιαίτερα περιορισμένος.

dimitris.delevegos@capital.gr
 
ONLINE-PRESS © 2013. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top