Χρειάστηκαν 25 επισκέψεις στο Αγιον Ορος, 200 μέρες στην αθωνική πολιτεία, χιλιάδες ψηφιακά αρχεία και εμπειρίες αξέχαστες για να ολοκληρωθεί η φωτογραφική εργασία του Στράτου Καλαφάτη, «Αθως, Τα χρώματα της πίστης».


Αντιπροσωπευτικές εικόνες από τη δουλειά του φωτογράφου φιλοξενούνται από τις 17 του μήνα έως τις 24 Οκτωβρίου στο Πολιτιστικό Κέντρο του Μορφωτικού Ιδρύματος της Εθνικής Τράπεζας στη Θεσσαλονίκη, ενώ στη διάρκεια της έκθεσης θα παρουσιαστεί το ομότιτλο βιβλίο του καλλιτέχνη (εκδόσεις ΑΓΡΑ).
Ο Στράτος Καλαφάτης ξεκίνησε να φωτογραφίζει την αθωνική πολιτεία τον Ιανουάριο του 2008 και ολοκλήρωσε το project του το 2013. Επισκέφθηκε μονές, σκήτες, ερημίτες, περπάτησε σε δύσβατα μονοπάτια και πλακόστρωτες αυλές, κοιμήθηκε σε δωμάτια και στη φύση, φιλεύτηκε κεράσματα, ένιωσε την αύρα των ρασοφόρων και παρουσιάζει τη δική του εκδοχή για το τοπίο και τους ανθρώπους σε αυτόν τον ιδιαίτερο χώρο, στον οποίο έμεινε για μέρες και δεν πέρασε απλώς ως τουρίστας.
«Είναι ένα μοναδικό μέρος για πολλούς λόγους. Οι μόνες γυναίκες σε όλη τη χερσόνησο είναι γάτες και κότες - οι πρώτες για τον έλεγχο των αρουραίων και οι δεύτερες για τον κρόκο που απαιτείται στην αγιογραφία. Κανείς δεν γεννήθηκε ποτέ στον Αθω. Για περισσότερα από 1.000 χρόνια άντρες και μόνο άντρες έχουν φτάσει στο βουνό, άλλαξαν τα ονόματά τους και ζουν στην απομόνωση, αφιερώνοντας τους εαυτούς τους στην προσευχή», αναφέρει ο Καβαλιώτης φωτογράφος, που ζει και δημιουργεί στη Θεσσαλονίκη - φωτογραφίζει, διδάσκει και οργανώνει δράσεις που αφορούν τη δημιουργική φωτογραφία.
Με τη διεισδυτική του ματιά αποτύπωσε την ηρεμία στο βλέμμα των μοναχών, τις περιορισμένες κοινωνικές τους σχέσεις, τις αμετάβλητες ιεραρχικές σχέσεις γερόντων και δόκιμων, την καθημερινότητα στα μοναστήρια.
Η φωτογραφική δουλειά του Στράτου Καλαφάτη θα παρουσιαστεί από τις 17 του μήνα στο Πολιτιστικό Κέντρο του Μορφωτικού Ιδρύματος της Εθνικής Τράπεζας
Η φωτογραφική δουλειά του Στράτου Καλαφάτη θα παρουσιαστεί από τις 17 του μήνα στο Πολιτιστικό Κέντρο του Μορφωτικού Ιδρύματος της Εθνικής Τράπεζας
Σεβάστηκε την επιθυμία των παλιών για ηρεμία και απομόνωση και το πάθος των νεότερων να του δείξουν όσο περισσότερα μπορούσαν. Οσμίστηκε, γεύτηκε, απόλαυσε και απαθανάτισε εικόνες μοναδικές και αλησμόνητες.
Και όπως σημειώνει ο ίδιος, μαγεύτηκε από το μέρος αυτό «που ευεργετήθηκε από Βυζαντινούς αυτοκράτορες, πρίγκιπες και κυβερνήσεις -τώρα πια και από την Ευρωπαϊκή Ενωση- άντεξε στις λεηλασίες πειρατών, Λατίνων σταυροφόρων και Οθωμανών κατακτητών και προσπαθεί να γυρίσει την πλάτη στις τεχνολογικές ανέσεις».
«Επισκέπτομαι σε τακτική βάση τα τελευταία χρόνια τον Αθω. Προσπαθώ να καταλάβω τι αλλάζει σε αυτό το συνονθύλευμα από κτίρια, εικόνες, κειμήλια, χειρόγραφα, μικρά μυστικά και μεγάλες αποκαλύψεις», δηλώνει.
Ο Στράτος Καλαφάτης χρειάστηκε χρόνο, πήγαινε και ξαναπήγαινε στον Αθω, μάζευε εικόνες, αλλά δεν τελείωνε. Οπως αναφέρει, είναι δύσκολο να φωτογραφίσει κανείς το Αγιον Ορος, όχι τόσο επειδή αντιστέκεται στον κοσμικό χαρακτήρα της φωτογραφίας, αλλά κυρίως γιατί απαιτείται χρόνος για να αποκαλυφθεί. Είναι κρυμμένο πίσω από τη σημειολογία της φωτογραφίας, την τρυφερότητα της παράδοσης και τα θαύματα.
ΜΑΡΙΑ ΡΙΤΖΑΛΕΟΥ

 
ONLINE-PRESS © 2013. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top