Σκηνοθεσία: Παντελής Βούλγαρης
Πρωταγωνιστούν: Πηνελόπη Τσιλίκα, Σοφία Κόκκαλη, Αννέζα Παπαδοπούλου, Ανδρέας Κωνσταντίνου, Μάξιμος Μουμούρης, Ειρήνη Ιγγλέση, Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη, Αγγελική Παπαθεμελή
Κατηγορία: Δράμα
Διάρκεια: 160'

Άνδρος 1930 - 1940. Η ναυτοσύνη, για την οποία είναι γνωστή το νησί παραδοσιακά, οι γυναίκες που μένουν πίσω μεγαλώνοντας παιδιά, οι έρωτες που περιμένουν ή παραμένουν, η φύση και τα αρώματα της Άνδρου αλλά και τα ηθικά και κοινωνικά καλούπια της εποχής, μαζί με διάχυτο ρομαντισμό, πόνο και εξαιρετικές ερμηνείες τόσο από τους καταξιωμένους, όσο και από τους πρωτοεμφανιζόμενους ηθοποιούς στους οποίους σοφά στήριξε τη νέα του ταινία ο Παντελής Βούλγαρης. 

Ένα σπίτι, ένα μυστικό, ένας άνδρας, δύο αδελφές.

Η 20χρονη Όρσα (Πηνελόπη Τσιλίκα) είναι παράφορα ερωτευμένη με τον υποπλοίαρχο Σπύρο Μαλταμπέ (Ανδρέας Κωνσταντίνου). Κλειστός χαρακτήρας δεν αποκαλύπτει το μυστικό της σε κανέναν. 

Η μικρότερη αδελφή της, Μόσχα (Σοφία Κόκκαλη), δυναμική και γεμάτη όνειρα θέλει να φύγει από την Άνδρο, να αποδράσει από τη μοίρα των γυναικών του νησιού να παντρεύονται ναυτικούς που όλο λείπουν ή θαλασσοπνίγονται.

Για τη μητέρα τους, Μίνα (Αννέζα Παπαδοπούλου), σύζυγο καπετάνιου που προτιμά το Ατλάντικο Σουρ από το σπίτι του, ο έρωτας είναι κακός μπελάς και πόνος. Παρακάμπτοντας τα αισθήματα των κοριτσιών της, συνωμοτεί, αξιοποιεί γνωριμίες και τις παντρεύει με γνώμονα το συμφέρον.

Την Όρσα με τον πλοιοκτήτη και καπετάνιο Νίκο Βατοκούζη (Μάξιμος Μουμούρης) και λίγο αργότερα τη Μόσχα με τον καπετάνιο πλέον Σπύρο. Άθελά της ναρκοθετεί το ίδιο της το σπιτικό. Το διώροφο που έχτισε με τα εμβάσματα του άντρα της. Στο κάτω σπίτι η Όρσα. Στο πάνω η Μόσχα.

Ενδιαφέρουσες πληροφορίες για την ταινία και τα γυρίσματα

• Η ταινία γυρίστηκε μέσα σε 9 εβδομάδες με πολλά εξωτερικά γυρίσματα σε Χώρα, Λιβάδια, Συνετί, Αλαμανιά, Στενιές, Βόρη, Λάμυρα και άλλα χωριά της Άνδρου.

• Η ιδέα για το βιβλίο προέκυψε τυχαία. Σύμφωνα με τη συγγραφέα, Ιωάννα Καρυστιάνη: «Ένας παλιός συμφοιτητής με φώναξε για έναν καφέ στο σπίτι του και είδα τις φωτογραφίες πέντε πνιγμένων ναυτικών σε κάδρα. Μέσα σε ελάχιστα δευτερόλεπτα άλλαξαν όλα μέσα μου. Ένιωσα ένα τεράστιο σοκ και αναρωτήθηκα πώς ένα σπίτι μπορεί να αντέξει τέτοιο πένθος. Στην Άνδρο σχεδόν όλα τα σπίτια είναι λαβωμένα από ναυάγια. Αυτό με έκανε να αγαπήσω παράφορα το νησί και τη ναυτική ζωή και αποφάσισα ότι ήθελα να γράψω ένα βιβλίο γι’ αυτό το θέμα». 

• Κάτι αντίστοιχο συνέβη και με την κινηματογραφική μεταφορά της ταινίας . «Ένα βράδυ στην Άνδρο, κάποιοι Ανδριώτες μας πρότειναν να το βάλουμε μπροστά με τη στήριξη τους. Μετά από παραίνεση του Παντελή (Βούλγαρη) ανέλαβα να γράψω το σενάριο, έχοντας στο νου μου ότι αυτό θα έπρεπε να λειτουργεί αυτόνομα» θυμάται η Ιωάννα Καρυστιάνη.

• Για τα σκηνικά της ταινίας, η παραγωγή δεν κατέφυγε στην ενοικίαση και μεταφορά επίπλων και αντικειμένων από την Αθήνα. Από άποψη, θέλησε να συνθέσει τη σκηνογραφική εικόνα και ατμόσφαιρα σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους αποκλειστικά από αυθεντικά ανδριώτικα «υπάρχοντα». Ανέσυρε, επέλεξε, επιδιόρθωσε, συνδύασε κομμάτια από δεκάδες αρχοντόσπιτα και λαϊκά σπίτια που οι Ανδριώτες τα άνοιξαν και διέθεσαν για τις ανάγκες της ταινίας. Το νησί φυλάει πολλούς θησαυρούς. Υπάρχουν δεκάδες σπίτια-μουσεία μνήμης της ναυτικής περιπέτειας.

• Ο θείος του Σπύρου, Αιμίλιος, στην ταινία απέκτησε και ποδήλατο για τις μοναχικές περιπλανήσεις στις ερημιές του νησιού. Είναι το ποδήλατο του αλησμόνητου τυπογράφου Αντώνη Πολέμη, εμβληματικής φιγούρας της Χώρας, με πολλούς αγώνες για τον πολιτισμό, πλούσια μόρφωση και μεγάλη καρδιά. Η εικόνα του ποδηλάτη Αιμίλιου παραπέμπει στον ακριβό φίλο που «έφυγε» πριν από ενάμιση χρόνο.

• Οι Ανδριώτες συνήθως είναι άνθρωποι κλειστοί και η εξήγηση βρίσκεται στη ναυτική σφραγίδα της κοινωνικής συμπεριφοράς. Τον προηγούμενο χειμώνα ανοίχτηκαν, κουβέντιαζαν, τραγουδούσαν, κουβαλούσαν τσάντες και μπαούλα με ενθύμια, έπαιξαν με κέφι κομπάρσοι σε ημερήσια και νυχτερινά γυρίσματα. Η εξήγηση βρίσκεται στην ελκυστική περιπέτεια του σινεμά, μια πολύ ζωηρή συλλογική εμπειρία κίνησης και δημιουργίας, ιδίως σε άχαρους, δραματικούς καιρούς για τους ανθρώπους και τον τόπο μας.

• Τα κεντήματα της νεαρής ζωντοχήρας που απεικονίζουν τα ναυάγια τα οποία έχουν σφραγίσει το νησί είναι σχεδιασμένα από την Ιωάννα Καρυστιάνη. Κεντήθηκαν τέσσερα και τελικά στην ταινία παίζουν δύο.

• «Όποιος πνίγηκε, μετάνιωσε» είναι η φράση ορόσημο του καπετάνιου Σπύρου Μαλταμπέ, ενός από τους πρωταγωνιστές της ιστορίας, που αναφέρεται στον αγώνα που οφείλει να κάνει κάθε άνθρωπος στα δύσκολα . Στη γερμανική μετάφραση του βιβλίου ο μεταφραστής δεν μπόρεσε να αποδώσει ακριβώς τη φράση – η οποία είναι και επικεφαλίδα του τρίτου κεφαλαίου- και κατέληξε σε μια εκδοχή της γνωστής παροιμίας-φράσης «ο καλός καπετάνιος στη φουρτούνα φαίνεται». 



in.gr
 
ONLINE-PRESS © 2013. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top