(του Βαγγέλη Παπαδημητρίου)
Σε μείζον πολιτικό θέμα για την κυβέρνηση αναδεικνύεται η υπόθεση των απόρρητων κονδυλίων. Σύμφωνα, μάλιστα, με τα έγγραφα που αποκαλύπτουν τα «Επίκαιρα», η κυβέρνηση και ο τότε υφυπουργός –και νυν αναπληρωτής υπουργός– Οικονομικών, Φίλιππος Σαχινίδης, συνέχιζε να υπογράφει μεταφορές κονδυλίων από άλλους κωδικούς δημόσιων υπηρεσιών στο υπουργείο Εξωτερικών μέχρι και το τέλος του 2010, ενώ στελέχη του ΣΥΝ πιστεύουν πως «το πάρτι συνεχίζεται μέχρι και σήμερα κι έχει συγκεκριμένα ονοματεπώνυμα». Σύμφωνα, δε, με τον πρόεδρο του ΣΥΝ, Αλέξη Τσίπρα, η υπόθεση εγείρει σοβαρά ερωτήματα ακόμη και για υπόγειες διαδρομές χρημάτων από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους με «άγνωστους» αποδέκτες. Κανείς, μάλιστα, στον ΣΥΝ δεν αποκλείει στο «πάρτι» αυτό να εμπλέκονται όχι μόνο φυσικά πρόσωπα αλλά και Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις.
Το θέμα, πλέον, λαμβάνει ευρύτερες διαστάσεις, καθώς ο ίδιος ο Φίλιππος Σαχινίδης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του προέδρου του ΣΥΝ, Αλέξη Τσίπρα, αρνήθηκε την οποιαδήποτε σχέση, σημειώνοντας πως είναι ο πλέον αναρμόδιος με το όλο θέμα, αφού την απόλυτη ευθύνη για τη διαχείριση των συγκεκριμένων κονδυλίων έχει μόνο το ΥΠΕΞ. Στην Κουμουνδούρου λέγεται ότι διαθέτουν στοιχεία άκρως σημαντικά, που αποκαλύπτουν το μέγεθος των παρατυπιών, των παρανομιών και των υπόγειων διαδρομών, ενώ εκτιμούν πως «αν δεν δοθούν πειστικές απαντήσεις από τους αρμόδιους υπουργούς, η υπόθεση των απόρρητων κονδυλίων μπορεί να μετατραπεί σε “Βατοπαίδι“ του Γιώργου Παπανδρέου».
Σύμφωνα με τις καταγγελίες του ΣΥΝ, «τα απόρρητα κονδύλια έχουν μετατραπεί σε ένα ατελείωτο μυστικό δημόσιο ταμείο που δεν έχει πάτο και από το οποίο μοιράζονται τεράστια ποσά, χωρίς κανείς να γνωρίζει ούτε την προέλευση αλλά, κυρίως, ούτε την κατάληξή τους. Είτε αυτά είναι δημόσια πρόσωπα είτε είναι οργανισμοί είτε Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις».
«Πάρτι» από το 2004
Στην Κουμουνδούρου, μάλιστα, εκτιμούν πως το μεγάλο «πάρτι» ξεκίνησε ουσιαστικά προς το τέλος της προηγούμενης κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, όταν μέσα στους δύο τελευταίους μήνες της θητείας της, δηλαδή τον Ιανουάριο και το Φεβρουάριο του 2004, είχε ξοδευτεί το 50% του ετή σιου προϋπολογισμού των απορρήτων κονδυλίων. Αξίζει να σημειωθεί πως κάθε χρόνο...
προϋπολογίζεται ένα συγκεκριμένο ποσό χρημάτων για το ΥΠΕΞ, το οποίο μπορεί να χειριστεί αποκλειστικά ο ίδιος ο υπουργός Εξωτερικών. Σύμφωνα με τις καταγγελίες του ΣΥΝ, το ποσό αυτό μέσα στους πρώτους μήνες κάθε έτους σχεδόν εξανεμίζεται, με αποτέλεσμα να υπάρχει ανάγκη της μεταφοράς κονδυλίων από άλλους κωδικούς άλλων υπουργείων και υπηρεσιών προς το ΥΠΕΞ, προκειμένου, προφανώς, να καλυφθούν «εθνικές ανάγκες». Κι όλα αυτά με αδιαφανείς διαδικασίες, αφού καλύπτεται από τον όρο της «εθνικής ασφάλειας». Χαρακτηριστικό είναι πως τα τελευταία δέκα χρόνια, από το 1999 έως και το 2009, δεν τηρήθηκε κανείς προϋπολογισμός.
Με βάση τις καταγγελίες του ΣΥΝ, καθ’ όλη τη διάρκεια του τρέχοντος έτους η πορεία των μυστικών κονδυ λίων παρουσιάζει μια «περίεργη ανοδική πορεία, χωρίς να υπάρχει καμία αιτιολογία και χωρίς να υπάρχει καμία αίτηση που να δικαιολογεί τη μεταφορά κονδυλίων από άλλους οργανισμούς και κωδικούς προς το ΥΠΕΞ». Μόνο για το 2011, η αρχική πίστωση ήταν 33 εκατ. ευρώ. Σε μια εποχή που η χώρα δοκιμάζεται και βρίσκεται στην κόψη του ξυραφιού, τα στελέχη του ΣΥΝ αναρωτιούνται για την πορεία αυτών των τεράστιων ποσών. Ειρήσθω εν παρόδω, έμπειροι διπλωματικοί παράγοντες γνωρίζουν πως τα ποσά αυτά διατίθενται κυ ρίως σε κάποιους παράγοντες, «προκειμένου να προωθήσουν τα εθνικά θέματα, αλλά σε μια λογική βάση και, πάντως, όχι σε τέτοια ύψη, τέτοιες εποχές». Σύμφωνα, μάλιστα, με τις καταγγελίες του ΣΥΝ, το 2010, η αρχική πίστωση ήταν 18 εκατ. ευρώ, αλλά κατέληξε στα 68 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, τα στελέχη της Κουμουνδούρου που παρακολουθούν στενά το θέμα εδώ και πολύ καιρό υποστηρίζουν πως «λίγο πριν από τη δημιουργία του μηχανισμού στήριξης πήραν 10 εκατ. ευρώ από την αναπτυξιακή βοήθεια και τα πήγαν στα μυστικά κονδύλια». Λένε, δε, πως «είχαν πάρει το 100% των πιστώσεων πριν από το Μνημόνιο και το ΔΝΤ». Σύμφωνα με παράγοντες της Κουμουνδούρου, «οι απόρρητες δαπάνες εισπράττονται από την Τράπεζα της Ελλάδος σε χαρτονομίσματα των πεντακοσίων ευρώ σε βαλίτσες. Ο δημοσιονομικός έλεγχος δεν γίνεται με τον ίδιο τρόπο που γίνεται στις άλλες δαπάνες του προϋπολογισμού, αλλά από ad hoc τριμελή επιτροπή, στην οποία προβλέπεται ότι ο ένας πρέπει να είναι διπλωμάτης. Τα πρόσωπα πρέπει να εναλλάσσονται. Όμως οι διαδικασίες αυτές δεν τηρούνται σχεδόν ποτέ». Όπως έχει καταγγείλει, δε, ο ίδιος ο Αλέξης Τσίπρας, «ειδικότερα, στις 10 Δεκεμβρίου 2009 ο υφυπουργός Οικονομικών, Φίλιππος Σαχινίδης, υπογράφει απόφαση που αυξάνει κατά 15 εκατ. ευρώ τα μυστικά κονδύλια του ΥΠΕΞ. Και, μάλιστα, τα χρήματα αυτά διατέθηκαν αμέσως! Η κυβέρνη ση Παπανδρέου πήρε 15 εκατ. ευρώ, που ήταν στον κωδικό 5131 (για τη διεθνή αναπτυξιακή βοήθεια) και τα πέρασε στον κωδικό 0896 (μυστικά κονδύλια). Έτσι, η αναπτυξιακή βοήθεια περιορίστηκε από τα 53,7 εκατ. ευρώ στα 38,7 εκατ. και αναλόγως αυξήθηκαν τα μυστικά κονδύλια που δια τίθενται, με το γνωστό αδια φανή τρόπο, από τα 42,2 εκατ. στα 57,2 εκατ. ευρώ. Επίσης, η κυβέρνηση Παπανδρέου εισέπραξε και την τελευταία δόση των ήδη γραμμένων πιστώσεων που είχε αφήσει η Ντόρα Μπακογιάννη».
Λέγεται, δε, πως όταν το 2004 άλλαξε η κυβέρνηση, οι παράγοντες του ΥΠΕΞ που ανέλαβαν διαπίστωσαν πως, μέσα στους δύο πρώτους μήνες του έτους, είχε κατασπαταληθεί το 50% των μυστικών κονδυλίων. Προφανώς, στο μυαλό όλων «ενοχοποιήθηκε» η προεκλογική περίοδος. Κάτι που, όπως λένε έμπειροι κοινοβουλευτικοί παράγοντες, «είθισται»!
Αποκαλύψεις για μεταφορές κονδυλίων
Τα έγγραφα που αποκαλύπτουν σήμερα τα «Επίκαιρα», με ημερομηνίες 28/7/2010 και 31/8/2010, είναι ενδεικτικά της αδιαφάνειας που υπάρχει στη διαχείριση των μυστικών κονδυλίων, όπως τουλάχιστον ισχυρίζονται τα στελέ χη του ΣΥΝ, θεωρώντας, δε, επιβεβλημένη πλέον την «παρέμβαση της Δικαιοσύνης». Μάλιστα, το έγγραφο με ημερομηνία 31/8/2010 είναι το μοναδικό στο οποίο υπάρχει «έστω και κατ’ επίφαση», όπως λένε στην Κουμουνδούρου, το σημείο 5, σύμφωνα με το οποίο δικαιολογείται έστω μια καταρχήν αίτηση από αρμόδιο παράγοντα για αύξηση ή μεταφορά κονδυλίων. Σε όλα τα υπόλοιπα απουσιάζει εντελώς ακόμη και αυτή η επίφαση. Σημειωτέον πως μόνο ο αρμόδιος υπουργός Εξωτερικών και η αρμόδια διεύθυνση του ΥΠΕΞ μπορούν να αποστείλουν συγκεκριμένο αίτημα με συγκεκριμένο αριθμό πρωτοκόλλου. Μάλιστα, στο συγκεκριμένο έγγραφο το αίτημα είναι πολύ γενικόλογο. Στο υπόθεμα του εγγράφου, με τον τίτλο «διαμορφωμένη πίστωση», το ποσό που αντιστοιχεί είναι εκείνο που μέχρι στιγμής έχει εκταμιευτεί για τα μυστικά κονδύλια. Πάντα με άγνωστους παραλήπτες. Αξίζει να σημειωθεί πως τα ποσά για τα μυστικά κονδύλια εκταμιεύονται σε μηνιαία βάση και επειδή εξαντλούνται (!) οι αρμόδιοι (;) ζητούν αύξηση.
Στο σημείο αυτό, η ηγεσία του ΣΥΝ εκτιμά πως υπεισέρχονται άμεσα και επιτακτικά τα παρακάτω ερωτήματα:
• Ποιος, τελικά, είναι αρμόδιος να υπογράφει για τέτοιου είδους μεταφορές κονδυλίων, και μάλιστα χωρίς να γνωρίζει ούτε καν την κατάληξή τους;
• Ποιος ζητά τη μεταφορά κονδυλίων αλλά και την κατασπατάληση δημόσιου χρήματος, και μάλιστα τέτοιων προκλητικών ποσών, σε αυτές τις δύσκολες για την κοινωνία εποχές; Ο ίδιος ο πρωθυπουργός, ο αρμόδιος υπουργός Εξωτερικών, ο υπουργός ή ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, που δηλώνει, όμως, «αναρμόδιος»;
• Με ποιο δικαίωμα ο «αναρμόδιος», όπως δηλώνει σήμερα ο κ. Σαχινίδης, υπέγραψε τότε σχετικά κονδύλια; Και μάλιστα αύξησε τα ποσά χωρίς συγκεκριμένο αίτημα;
• Αληθεύει ότι στο υπουργείο Εξωτερικών ανά τρίμηνο καταστρέφουν τα σχετικά ονομαστικά ποσά, έτσι ώστε να μην φαίνεται ο αποδέκτης;
• Είναι δυνατό να γνωρίζουν απλοί υπάλληλοι την πορεία των μυστικών κονδυλίων και να μην τη γνωρίζει αρμόδια επιτροπή της Βουλής; 
(Επίκαιρα)
 
ONLINE-PRESS © 2013. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top