(του Δημήτρη Ανδριόπουλου)
Ταχύτερα απ’ ό,τι στις άλλες χώρες της ΕΕ «τρέχουν» στην Ελλάδα οι ανατιμήσεις στα καύσιμα, που αποτελούν μια βασική αιτία για την εκτίναξη του πληθωρισμού στο 5,2% το Δεκέμβριο, από 4,9% το Νοέμβριο. Στην άνοδο της Ελλάδας στην πρώτη θέση της ακρίβειας στις βενζίνες έχει επιδράσει κυρίως η αύξηση των φόρων, δηλαδή του ΦΠΑ και των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης, ενώ και η εγχώρια κερδοσκοπία παίζει το δικό της ρόλο. Παράλληλα, η αύξηση των διεθνών τιμών του πετρελαίου στα 100 δολάρια το βαρέλι κάνει εκρηκτική την κατάσταση για τους Έλληνες καταναλωτές, σε μια περίοδο που το εισόδημά τους συρρικνώνεται δραστικά.
Από το Φεβρουάριο του 2010 οι τιμές διυλιστηρίου στη βενζίνη έχουν αυξηθεί κατά 24,5%, ενώ η αύξηση στους φόρους φτάνει το 62,5%, µε αποτέλεσμα οι τιμές αντλίας στην αμόλυβδη βενζίνη να έχουν αυξηθεί το 2010 κατά 44%. Από 1,1 ευρώ που ήταν η μέση τιμή της αμόλυβδης ένα χρόνο πριν, έφτασε τις προηγούμενες ημέρες πάνω από 1,6 ευρώ το λίτρο. Αξίζει, μάλιστα, να σημειωθεί ότι η χώρα μας κατέχει πλέον την 1η θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε ό,τι αφορά τη μέση τιμή, ενώ στις αρχές του 2010 κατείχε την 20ή θέση.
Μιλώντας στα «Επίκαιρα», ο πρόεδρος των Ελλήνων Βενζινοπωλών κ. Μιχάλης Κιούσης τονίζει ότι από τις αυξήσεις στη φορολογία που έγιναν από τις 8 Φεβρουαρίου έως και τις 3 Ιουλίου 2010, η Ελλάδα βρέθηκε στην πρώτη θέση στην ΕΕ όσον αφορά την ακριβότερη τιμή της βενζίνης. Παρότι όμως οι φόροι που έχουν επιβληθεί το 2010 έχουν επιδράσει σημαντικά στην αύξηση της τιμής της βενζίνης, υπάρχουν κι άλλοι παράγοντες που επιδρούν στη διαμόρφωση της τιμής που πληρώνει ο τελικός καταναλωτής. Όπως εξηγεί αρμόδιο στέλεχος του υπουργείου Μεταφορών, ένας ακόμα σημαντικός παράγοντας είναι η τιμή που πουλάνε τα διυλιστήρια και η οποία έχει άμεση συνάρτηση με την τιμή που «έκλεισαν» για να αγοράσουν το πετρέλαιο από τη διεθνή αγορά. Δηλαδή, μπορεί το πετρέλαιο να είναι σήμερα στα 100 δολάρια το βαρέλι, αλλά το διυλιστήριο στη χώρα μας να την έχει «κλείσει» με 98 δολάρια ή ακόμα και με μεγαλύτερη από 100 δολάρια. Σύμφωνα με τον κ. Κιούση, τις τελευταίες εβδομάδες υπάρχει αύξηση 16 λεπτών της τιμής από τα διυλιστήρια, η οποία οφείλεται στην άνοδο της διεθνούς τιμής του πετρελαίου αλλά και στην υποχώρηση της ισοτιμίας του ευρώ έναντι του δολαρίου.
Τα στοιχεία
Στην τελευταία δημοσίευση στοιχείων από την ΕΕ στις 10 Ιανουαρίου του 2011, η χώρα μας είναι πρωταθλήτρια στην τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων μετά από φόρους, με 1,605 ευρώ έναντι..... 1,595 ευρώ στην Ολλανδία, τη δεύτερη ακριβότερη χώρα. Πριν από τους φόρους, η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων στη χώρα μας ανερχόταν σε 0,622 ευρώ, ενώ στην Ολλανδία ήταν 0,620 ευρώ. Δεν ήταν όμως έτσι τα πράγματα πριν από ένα χρόνο. Στις 11 Ιανουαρίου του 2010, στη χώρα μας η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων μετά φόρων ανερχόταν σε μόλις 1,1 ευρώ, ενώ στην τότε πρωταθλήτρια Ολλανδία ήταν 1,45 ευρώ. Προ φόρων η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων στη χώρα μας ανερχόταν τότε σε 0,505 ευρώ, ενώ στην Ολλανδία ήταν 0,498 ευρώ. 
 
(Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Επίκαιρα στις 20/01/2011)
 
ONLINE-PRESS © 2013. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top