Κανόνες που οδηγούν σε πιο ευέλικτους τρόπους χρήσης και προβολής της διαφήμισης αλλά και μηνυμάτων τηλεπώλησης στην τηλεόραση ακόμη και σε ειδησεογραφικά προγράμματα καθώς και έμμεσων διαφημίσεων, θεσπίζει το Προεδρικό Διάταγμα για την εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την Ευρωπαϊκή Οδηγία «Οπτικοακουστικά χωρίς σύνορα» που υπέβαλλε η κυβέρνηση για επεξεργασία στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Με οκτάμηνη καθυστέρηση και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να έχει χτυπήσει τον «κώδωνα» του κινδύνου στις χώρες που δεν είχαν ενσωματώσει την Οδηγία στην εθνική τους νομοθεσία (ανάμεσά τους βεβαίως βεβαίως και η χώρας μας) η κυβέρνηση έστειλε το σχετικό προεδρικό διάταγμα στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Τι προβλέπει
Στο υπό επεξεργασία διάταγμα προβλέπονται κανόνες οι οποίοι αναμένεται να δώσουν ανάσες στους τηλεοπτικούς σταθμούς που ασφυκτιούν οικονομικά υπό το βάρος του ειδικού φόρου 20% επί του διαφημιστικού τζίρου που επέβαλλε η κυβέρνηση. Το κλειδί πλέον είναι όχι ο διαφημιστικός χρόνος ο οποίος παραμένει στα 12 λεπτά ανά ώρα, αλλά η δυνατότητα της έμμεσης διαφήμισης κατά τη διάρκεια σήριαλ, ψυχαγωγικών και αθλητικών εκπομπών, γεγονός που θα οδηγήσει σε αύξηση του διαφημιστικού τζίρου.
Ειδικότερα:
- Προβλέπεται πλέον η δυνατότητα μετάδοσης διαφημίσεων κατά την προβολή ταινιών αλλά και ειδησεογραφικών προγραμμάτων ανά 30 λεπτά. Πάντως, ο χρόνος διάρκειας των διαφημίσεων παραμένει σταθερός στο 20%, δηλαδή 12 λεπτά ανά ώρα, χωρίς να προσμετρούνται τα τρέιλερ κάθε καναλιού για τα προγράμματά του, κοινωνικά μηνύματα, χορηγίες και τοποθετήσεις προϊόντων.
-Υπό προϋποθέσεις, δίνεται η δυνατότητα τοποθέτησης προϊόντων σε ταινίες, σήριαλ, αθλητικά και ελαφράς ψυχαγωγίας προγράμματα. Για έμμεση, δηλαδή, διαφήμιση προϊόντων, η οποία μέχρι τώρα απαγορεύεται. Με τέτοιου τύπου διατάξεις ουσιαστικά επιχειρείται να υπάρξει μεγαλύτερη δυνατότητα εισροής εσόδων στα κανάλια.
-Θεσμοθετείται η υποχρέωση των τηλεοπτικών οργανισμών να μεταδίδουν τουλάχιστον 4 ώρες την εβδομάδα προγράμματα με τρόπο που να εξασφαλίζεται η πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία.
Οι αθλητικές μεταδόσεις
Δεν επιτρέπεται στους τηλεοπτικούς σταθμούς να μεταδίδουν κατά αποκλειστικότητα εκδηλώσεις που θεωρούνται ότι έχουν μείζονα σημασία για την ελληνική κοινωνία ή για την κοινωνία άλλου κράτους-μέλους. Όσες συμβάσεις έχουν καταρτιστεί για απόκτηση αποκλειστικών δικαιωμάτων για μετάδοση τέτοιων εκδηλώσεων είναι ανίσχυρες πριν κοινοποιηθούν στο υπουργείο Εσωτερικών. Με κοινή απόφαση των συναρμόδιων υπουργών καταρτίζεται κατάλογος τέτοιων εθνικών ή μη εκδηλώσεων και προσδιορίζεται ο τρόπος μετάδοσής τους (ολική ή μερική, «ζωντανή» ή όχι κάλυψη).
Σχετικά με τα τηλεοπτικά στιγμιότυπα οι τηλεοπτικοί σταθμοί που μεταδίδουν αποκλειστικά διοργανώσεις μεγάλου ενδιαφέροντος υποχρεούνται να παρέχουν αδιακρίτως σε άλλους σταθμούς το δικαίωμα χρήσης σύντομων αποσπασμάτων αποκλειστικά και μόνον για τους σκοπούς των προγραμμάτων γενικής ειδησεογραφίας με δίκαιους όρους.
Προστασία Ανηλίκων
Προωθούνται ρυθμίσεις για την προστασία των ανηλίκων. Σύμφωνα με αυτές, απαγορεύεται απολύτως η δραματοποίηση ή και η δραματοποιημένη αναπαράσταση των γεγονότων στα δελτία ειδήσεων ή άλλα ενημερωτικά προγράμματα, όπως και η παρουσίαση ή η συμμετοχή ανήλικων μαρτύρων ή θυμάτων εγκληματικών ενεργειών ή δυστυχημάτων, καθώς και ανηλίκων που βρίσκονται σε δύσκολη κατάσταση. Η παρουσίαση αυτή επιτρέπεται κατ΄ εξαίρεση εφόσον είναι αναγκαία για την ενημέρωση του κοινού, δεν προκαλεί βλάβη στην προσωπικότητά του και μόνον ύστερα από γραπτή άδεια των γονέων του. Η παρουσίαση ανήλικων δραστών απαγορεύεται απολύτως.
Θεσμοθετείται το δικαίωμα κάθε θιγομένου από το περιεχόμενο τηλεοπτικού προγράμματος να ζητήσει επανόρθωση, ανεξαρτήτως από την ύπαρξη τυχόν αστικής ή ποινικής ευθύνης του τηλεοπτικού σταθμού.
Δίνεται η δυνατότητα στους τηλεοπτικούς σταθμούς να καταρτίσουν συμβάσεις αυτοδέσμευσης ή αλλιώς κώδικες δεοντολογίας.
Καθίσταται υποχρεωτική η μετάδοση ευρωπαϊκών έργων σε ποσοστό 51% του συνολικού χρόνου των τηλεοπτικών προγραμμάτων σε εβδομαδιαία βάση.
Απαγορεύσεις
Απαγορεύεται :
- Να είναι συγκαλυμμένες οι εμπορικές ανακοινώσεις και να χρησιμοποιούνται τεχνικές που απευθύνονται στο υποσυνείδητο, θίγουν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, εισάγουν ή προάγουν διακρίσεις λόγω φύλου, φυλετικής ή εθνικής καταγωγής, εθνικότητας, θρησκείας, πεποιθήσεων, αναπηρίας, ηλικίας ή σεξουαλικού προσανατολισμού, ενθαρρύνουν συμπεριφορές επικίνδυνες για την υγεία, την ασφάλεια ή καταφανώς επιβλαβείς για το περιβάλλον και εκμεταλλεύονται τις δεισιδαιμονίες και προλήψεις ανθρώπων.
- Απαγορεύεται να αφορούν τσιγάρα και προϊόντα καπνού, φάρμακα και θεραπευτικές αγωγές που διατίθενται στην Ελλάδα μόνον με φαρμακευτική αγωγή, πυροβόλα όπλα -με εξαίρεση τη διαφήμιση κυνηγετικών όπλων.
Ποιοι το κατέθεσαν
Το 40σέλιδο προεδρικό διάταγμα υπογράφουν πέντε συναρμόδιοι υπουργοί (Εσωτερικών, Οικονομικών, Οικονομίας, Υποδομών και Πολιτισμού). Με αυτό εναρμονίζεται η ελληνική ραδιοτηλεοπτική νομοθεσία στις διατάξεις κοινοτικής οδηγίας (2010/13), σχετικά με την παροχή υπηρεσιών οπτικοακουστικών μέσων.
(του Παναγιώτη Στάθη - capital.gr)



 
ONLINE-PRESS © 2013. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top