Οι ψηφοφόροι κάθε άλλο παρά «ψαγμένες» και ορθολογικές αποφάσεις παίρνουν όταν ψηφίζουν πολιτικούς, αντίθετα οι επιλογές τους βασίζονται κατ’ εξοχήν σε επιφανειακά κριτήρια, που σχετίζονται κυρίως με την εξωτερική εμφάνιση, σύμφωνα με μια νέα αμερικανο-βρετανική επιστημονική μελέτη, η οποία, αξιολογώντας όλες τις μέχρι σήμερα έρευνες πάνω στο ζήτημα, έρχεται να επιβεβαιώσει αυτό που λίγο-πολλοί όλοι υποπτευόμασταν.
Ο Κρίστοφερ Ολιβόλα από το Τμήμα Γνωσιακών, Αντιληπτικών και Εγκεφαλικών Επιστημών του University College του Λονδίνου (UCL) και ο Αλεξάντερ Τοντόροφ από το Τμήμα Ψυχολογίας του πανεπιστήμιου Πρίνστον των ΗΠΑ, σε έρευνα τους που παρουσιάστηκε στο “Journal of Nonverbal Behavior” (Περιοδικό της Μη Λεκτικής Συμπεριφοράς), συμπεραίνουν ότι οι ψηφοφόροι βασίζουν τις κρίσεις τους σχετικά με την ικανότητα των πολιτικών (σε βουλευτικές, δημοτικές κλπ. εκλογές) σε δύο κυρίως παράγοντες: πόση ωριμότητα και πόση ελκυστικότητα εκπέμπει το πρόσωπο του υποψήφιου (ανεξαρτήτως φύλου).
Οι δύο ερευνητές εκτίμησαν ότι μια ταξινόμηση των υποψηφίων με βάση τέτοια εμφανισιακά κριτήρια μπορεί να προβλέψει με μεγάλη ακρίβεια το τελικό αποτέλεσμα της ψηφοφορίας και τις προτιμήσεις του εκλεκτορικού σώματος. Η επιρροή της εξωτερικής εμφάνισης είναι συγκριτικά μεγαλύτερη στους λιγότερο μορφωμένους και λιγότερο προβληματισμένους ψηφοφόρους, οι οποίοι βλέπουν πολλή τηλεόραση και έχουν συνηθίσει να πείθονται από αυτήν και τα πρότυπά της.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, είναι τέτοιος ο όγκος των πληροφοριών που πρέπει να συνυπολογίσει ένας ψηφοφόρος, που στο τέλος καταφεύγει υποσυνείδητα στην εύκολη λύση να διαλέξει τον/την πολιτικό που εμφανίζεται εξωτερικά τουλάχιστον ως πιο «πειστικός/ή» από άποψη ωριμότητας και πιο ελκυστικός/ή.
Οι δύο επιστήμονες ανέπτυξαν ένα μοντέλο στον υπολογιστή, το οποίο μελετά και αξιολογεί τα χαρακτηριστικά του προσώπου για να εντοπίσει εκείνα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που προτιμώνται από τους ψηφοφόρους. Το συμπέρασμα είναι ότι η ωριμότητα του προσώπου και η ελκυστικότητα είναι κατ’ εξοχήν οι δύο παράγοντες που «μετράνε» υπέρ ενός υποψηφίου.
«Δεν είναι εύκολο πράγμα να αντικρουστεί η επιρροή των πρώτων εντυπώσεων που σχηματίζουν οι άνθρωποι. Η ταχύτητα, ο αυτοματισμός και η έμφυτη φύση των επιδράσεων που βασίζονται στην εξωτερική εμφάνιση, είναι όλοι παράγοντες που είναι δύσκολο να διορθωθούν. Ακόμα χειρότερα, οι άνθρωποι συχνά δεν αναγνωρίζουν καν ότι διαμορφώνουν τις κρίσεις τους για τους άλλους με βάση την εμφάνιση», αναφέρουν οι Ολιβόλα και Τοντόροφ, που συνιστούν ως καλύτερη στρατηγική την αργή αλλά επίμονη «εκπαίδευση» των ψηφοφόρων να εκτιμάνε τα θέματα ουσίας.
(Eλευθεροτυπία)


 
ONLINE-PRESS © 2013. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top